Lax- och lökpaj med smak av wasabi

Eftersom att jag tyckte denna pajen blev supergod, så tänkte jag dela med mig utav mitt finfina recept!!


Pajdegen
1 dl vetemjöl special
2 dl vetemjöl
75 g margarin
3/4 dl kesella
½ tsk salt
½ dl kallt vatten

Fyllning
3 stora gula lökar
margarin att steka i
1 msk wasabi på tub
(du hittar det på sushihyllan i affären)
1½ dl majonnäs
2 dl vatten
3 ägg
400 g laxfileér

Gör såhär

Blanda vetemjöl special, vetemjöl, margarin, kesella och salt till en deg. Tillsätt vattnet och arbeta degen ytterligare. Tryck ut degen i pajformen och ställ den kallt i 30 min.
Förgrädda pajskalet i 10 min i 225 grader.

Skär löken i ringar. Stek löken på svag värme i margarin i en stekpanna. Låt sen löken svalna något. Blanda lök wasabi, majonnäs, mjölk och ägg i en bunke. Skär laxen i tärningar och blanda i den med de andra. Lägg alltsammans i det förgräddade pajskalet.

Grädda pajen i 25-30 minuter.
Smaklig spis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0