vuxenpoäng?

Jag var iväg och köpte en jultidning idag, och fick jättemycket insperation.
Jag kommer säkerligen inte ta tag i sakerna förräns det är försent, men en sak ska jag lägga manken till och göra redan imorgon eftersom det tar 3 veckor innan jäsningen är klar. Glögg!
Det känns en aning avancerat, men jag ska göra ett tappert försök så får vi se vart det hamnar.

Glöggen blir kanske så bra så att Blossa går under jorden och Thereseglöggen hamnar högst upp på gilla-listan!
Nja,.. tänkte skriva ner receptet så kan även ni prova på det nu i dagarna!





JULGLÖGG

5 skivade råa potatisar
500 g russin
5 l svagdricka
2½ kg strösocker
½ kaffekopp hela nejlikor
1 påse kardemumma
1 bit ingefära, skivad
50 g jäst

Blanda allt i en stor hink med lock på glänt-/handduk. Låt stå i 3 veckor och rör om varje dag.
Sila glöggen så att allt småsnaffs försvinner och häll på flaskor.

5 liter glögg dricker man kanske inte själv?
Men om inget annat så är det en trevlig ge-bort-gåva i juldagarna!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0