Recept till tomatsoppa



  • 3 gula lökar
  • 4,5 msk olivolja
  • 3 msk smör
  • 0,75 msk basilika
  • 0,75 msk timjan
  • 4,5 burk krossade tomater
  • 4,5 dl vatten
  • 3,75 st hönsbuljong
  • 1,5 st vitlöksklyfta
  • 6 msk strösocker
  • 1,5 st lagerblad
  • svartpeppar

  1. Hacka och fräs löken i en kastrull. Lägg i örtkryddorna som får fräsa med en stund.
  2. I med tomater, vatten, buljongtärning, hackad vitlök (jag använder mig av vitlökspulver), socker, olivolja och lagerblad. Låt soppan stå och koka sakta i 20-30 min så att den drar tills sig alla härliga smaker.
  3. Fiska upp lagerbladen och mixa soppan så att den blir slät och jämn. Lägg sen ner den i grytan igen.
  4. Tillsätt grädden och låt småkoka ytterligare 5-10 min.
  5. Häll sen i peppar efter önskemål.
Den låter kanske lite klöddigt att göra den, men faktiskt inte och om den skulle vara det så är det absolut värt besväret, tro mig!

Ha en bra kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0