7 apirl 2010

Då har man bott här i en vecka redan, tiden går ju så fort!

Igår blev det lite bak för min del, det var planerat att jag skulle hinna med 8 kakor,
men det blev bara 4. Varje skulle vara inne i 1 timme, så tog lite tid.
Får fortsätta senare ikväll tror jag :) Man får ju vara beredd ifall det kommer gäster* ^^

  • Tigerkaka
  • Lingonrulle
  • Farmors chokladkaka
  • Fruktkaka
  • Tysk citronkaka
  • Snuddas
  • Toscatårta
  • Ambrosiatårta
Jamsigt, vad gott!


Idag bär det av till jobb 15.00-20.10, hoppas det finns lite att göra idag, har varit rätt dött de senaste gångerna.
Nu får man ta och dammsuga lite, ser ut som hela havet stormar här inne! Fattar inte vart allt kommer ifrån!
Ska kanske hinna med att göra en liten kaka också. Har ju ändå rätt så gott om tid på mig.


Kryddig lingonrulle tror jag att jag ska försöka mig på, jag vet inte om det blir gott men det låter spännande.
Har aldrig varit med om att man har lingon i en kaka, någonsin!

Receptet kommer här



3 ägg
1,5 dl socker
0,75 dl potatismjöl
1,5 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,5 tsk nejlikor, malen

Fyllning
2 dl lingonsylt

Tillagning

Ugnstemp: 250°C, varmluft 200°C

1. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Blanda de båda mjölsorterna, bakpulver och kryddor. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bak-plåtspapper i en långpanna, 30 x40 cm.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min.

3. Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på.

4. Bred genast på fyllningen och rulla ihop kakan. Lägg rulltårtan med skarven ner och låt den svalna innan den skärs i bitar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0